BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor.
kategorie: bramborová jídla
recept je určen pro 4 osob(y)
Ingredience:
1 - 2 větší syrové brambory,
1 - 2 větší vařené brambory,
5 dl mléka,
50 g kvasnic,
2 - 3 vejce,
4 - 6 stroužků česneku,
majoránka,
50 g máku,
hrubá mouka, popřípadě i krupička podle potřeby,
sůl,
tuk a mouka na vymazání pekáče,
Příprava:
Na jemném struhadle nastrouháme syrové i vařené brambory, přidáme kvasnice, vejce, vlažné mléko a prolisovaný česnek, majoránku, sůl a tolik hrubé mouky, nebo krupičky, aby vzniklo těsto hustší než na lívance. Necháme vykynout.
Nalijeme do vymazaného a vysypaného pekáče. Povrch posypeme mákem a v předehřáté troubě pečeme do zlatova. Bác má být na okrajích křupavý.
TIP: Někdy se do těsta může přidat kmín a pokrájené škvarky, nebo pokrájený kus uzeného.
Původní kuchyní tohoto receptu je Česká republika
Autorem receptu je babi
Číslo receptu je 25878
Recept byl shlédnut 4352x
|
Vyzkoušeli jste tento recept? chybí mu podle Vás něco? něco byste přidali? jakpak Vám chutnalo?
|
Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. to vim :) já jsem dala dvě velké KL na kopec, mam pocit že to je tou solí, uz v plusu žadnou radši nekoupim Napsal(a): Frantiska - 05.09.2008 - 12:13
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Frantisko, to není ani tak solí jako těmi brambory, bramboráky a bác spolykají strašně soli a koření, jinak je to pořád mdlé. Až se ti bude zdát, že jsi tam toho dala 3x tolik než se ti jevilo původně akorát, tak to bude ideální :-) Napsal(a): Helcak - 05.09.2008 - 10:16
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. tak jsem dělala dnes k večeři a musím ještě vychytat sůl a koření, přišlo mi to takové plané ... ale utvrdilo mě to v tom, ze má sůl opravdu nesolí. Jinak těsto fajné a vyzkouším určitě znovu Napsal(a): Frantiska - 03.09.2008 - 22:28
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - lydia, dobře jsem se zasmála Tvému vtipu, který je tak pravdivý ;o) U nás v kopečcích je to však pěkné celé zasněžené, až na to, že už kvetly bledule atd. Jívy však mají kocoury a co nevidět je zde opravdové jaro. Dnes je slunečno a nádherně....
Příjemnou neděli Ti přeje, Napsal(a): babi - 25.03.2007 - 16:08
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - mallet, Halča tak dobře poradila, že se snad Bác už musí podařit, což Ti upřímně přeji ;o)
Zdraví Tě, Napsal(a): babi - 23.03.2007 - 16:26
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - babi, Medvědí česnek už začal vylézat, ale pršelo a je zima, tak jsem sběr odložila. U nás ve městě trochu sněžilo, ale nebylo to hrozné. Zasněžená krajina je krásná a romantická, ale ne ve velkoměstě. Já jsem stejně toho názoru, že by velkoměsta měla být v zimě pod střechou. Když sněží, tak je jenom chaos. Jednou jsem slyšela krásný vtip: Potkají se 2 sněhové vločky a ptá se jedna té druhé kam letí. Odpověděla do Vídně způsobit chaos :-).
Omlouvám se, nepatří to pod recept.
Příjemný večer :-). Napsal(a): lydia - 21.03.2007 - 18:57
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - lydia, dík za komentář a dík za vyzkoušení Bácu ;o) Ten Tvůj nápad s medvědím česnekem je báječný! Ale u nás zatím nejsou ani kopřivy, ani česnek, ale všechno je pod množstvím sněhu. Také jste zasněžení?
Pěkné pozdravy do Vídně posílá, Napsal(a): babi - 21.03.2007 - 17:00
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - yanul, líbí se mi ty Tvoje šmakovačné vychytávky....;o)
Přeji Ti příjemný den! Napsal(a): babi - 20.03.2007 - 15:01
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Babi, buď klidná, nepovedlo se mi toho spousty... :-). Sníst se to dá sice téměř vždy, ale k dokonalosti to má mnohdy daleko. Po BÁCu se zaprášilo, téměř se o něj strhla ke konci rvačka, tak jsem ještě večer nahonem spíchla druhý, a pro změnu mi ujela ruka s moukou - takže po tomhle nafoceném vynikajícím kousku následovala placatá dusivka :-) Napsal(a): HelcaK - 19.03.2007 - 22:38
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Helčo, Ty šikulko, taky se Ti už někdy něco nepovedlo? S Tebou bych někdy byla ráda v kuchyni ;o) Tvoje fotoreportáž je opět vynikající! Krásně názorné a člověk by se nejraději do Bácu zakousl. Díky za trpělivost... a Honzíkovi taky!
Pěkný večer Ti přeje, Napsal(a): babi - 19.03.2007 - 19:22
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor, babi díky za povzbuzení, určitě bác co nejdříve znovu upeču. Své pokusy jen tak nevzdávám :o) Jako malá holka jsem ho jedla vždy jen na návštěve ve Zboníně (JČ). U nás (u Prahy) se nepekl. A podle pokusu HelčiK je mi naprosto jasné, kde byla chyba - na 60 dkg brambor a 1/2 litru mléka bylo 30 dkg krupičky móóóc málo.
Moc děkuji za rady.
Napsal(a): mallet - 19.03.2007 - 09:38
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - babi, poučena diskuzí jsem včera taky upekla. Přidala jsem trochu šunky. Bác sice nebyl tak vysoký jako od Helčy, ale velmi nám chutnal, byl krásně křupavý. Určitě bude zase. Jen ty kopřivy jsem neměla, ale příště přidám medvědí česnek :-)
Příjemný večer. Napsal(a): lydia - 18.03.2007 - 19:18
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Hm, dala bych si, vypada dobre. Moje babicka ho dava na velky plech. Toto je trochu vysoke ;-)
Napsal(a): Bali - 17.03.2007 - 16:53
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Hotovo, upečeno, orientační míry a váhy jsou v deníčku, plus fotky Napsal(a): HelcaK - 17.03.2007 - 15:48
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Děvčata, dělala jsem v týdnu bác podle sebe, jen ze syrových brambor, nastrouhaných nahrubo. Nyní to z nich jde, protože mají více škrobu než vody. Místo droždí jsem dala prdopeč a k dětské krupici přidala ovesné vločky.Ochutila jsem solí, kmínem, česnekem, majoránkou, nakrájenou cibulí a přidala jsem na kostičky nakrájenou oravskou slaninu a goudu. Pekla jsem to přikryté v kachláčích a bylo to šmakovačné. Daly by se tam zpracovat i škvarky. Zkuste a dejte mi vědět. Napsal(a): yanul - 16.03.2007 - 21:31
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. holky, jestli bude čas, tak to o víkendu zkusím upéct - nafotit - orientačně odvážit, (tedy, pokud nedopadnu po více jak roční pauze od posledního BÁCu stejně jako vy :-)) Napsal(a): HelcaK - 16.03.2007 - 20:17
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - mallet, zajisté mě to hrozně mrzí, ale jak zde již bylo řečeno, nejspíš málo mouky. Konzistence musí být každopádně o dost hustší, než je těstíčko na lívance...Doufám, že příští pokus bude zdařilý ;o)
Přeji Ti příjemný víkend! Napsal(a): babi - 16.03.2007 - 18:35
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Tak jsem včera dopadla přesně jado DanaJ. Bylo to placaté, nevykynuté a po hodině pečení na 200 stupňů na povrchu opečené do zlatova a uvnitř stále mazlavé. Dětem to sice chutnalo, protože jestě neměly možnost ochutnat povedený originál, ale já věděla, že se něco zvrtlo! Tak příště zkusím více mouky. Díky za rady. Já to nevzdám a snad se mi to někdy povede. Zatím prohrávám 1:0. Napsal(a): mallet - 16.03.2007 - 16:30
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Bali, takže těch receptů na Bác je nejspíš hodně, dokonce i bez brambor ;o) Děkuji Ti, žes našla recept Tvé Babičky, protože ty kopřivy jsou báječný nápad, zvláště k Velikonocům...
Pa, Napsal(a): babi - 16.03.2007 - 16:21
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - DanoJ ještě - jestli to bylo mdlé, tak ony ty brambory docela pohlcují sůl, mě trvalo dlouho, než jsem dokázala vyrobit dostatečně osolený BÁC, který bychom neměli snahu solit na povrchu :-), ale zase to pak hůř - déle kyne. Napsal(a): HelcaK - 16.03.2007 - 16:05
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Helčo, mockrát Ti děkuji za cenné zkušenosti a rady s Bácem ;o)
Přeji Ti pěkný den! Napsal(a): babi - 16.03.2007 - 15:50
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Danko, je k tomu důvod proč se neudává množství mouky a ten je, že každá mouka má jiné zahušťovací schopnosti. Proto se raději napíše konzistence těsta. Máš pravdu, 5 dl je půl litru...Jestli-že však Bác někomu nechutná, to už je pak jiná věc ;o) Ale dobře vypečený je dobrý i samotný....
Pěkný den! Napsal(a): babi - 16.03.2007 - 15:47
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. recept jsem nasla, ale koukam, ze tam moje babi nedava bramory :-))
Na velky plech:
0,5 l mleka-cca 450 g hrube mouky-1/2 kostky kvasnic-300g anglicka-2 vejce-majoranka-pepr-sul-cukr-cca 2lzice oleje-5 str.cesneku-mak. Mozno pridat i koprivy.
Je to desne dobre ;-) Napsal(a): Bali - 16.03.2007 - 11:51
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. ja zkusim najit recept me babicky, je asi taky bez mnozstvi surovin. Dela to od oka :-(
Vlastne mne taky osobne zajima jestli ho dela stejne.
Snad ho najdu. Napsal(a): Bali - 16.03.2007 - 11:29
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - HelcaK Díky Helčo, dám Bácovi tedy ještě jednu šanci. ..dala jsem asi málo té mouky. Škoda, že není v receptu aspoň nějaké přibližné množství, aby měl člověk aspoň představu (jestli půl kila nebo kilo). Docela mě ještě překvapilo, že v tom druhém receptu, co mám doma je mouka hladká. A nápověda konzistence hustčí než na lívance mi moc nepomohla, páč lívance nedělám. Mamča je dělá, ale s těmi brambory to nemohla vůbec odhadnout. Povrch jsme měli hrbolatý (povrh je hrbolatý hned jak se dá trochu mouky) a tý mouky se nám taky zdálo až až, ale dávala jsem rukou, tak vůbec nevím, kolik jí mohlo být.:-/ Napsal(a): DanaJ - 16.03.2007 - 11:18
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Dano, půl deci to určitě není. Nemohla jsi tam dát málo mouky? Chce to poměrně dost, těsto má ještě téci, ale ne úplně - povrch není úplně rovný, ale hrbolatý. Já tam mléko dávám horké, zalívám jím nastrouhané syrové brambory (většinou nedávám ty vařené, protože si vzpomenu pozdě a zdržovalo by mě to :-)) plus pak po zamíchání kvásek. Dělám to od oka, možná je toho mléka o něco míň, ale zhruba to půllitr bude... Ale nezoufej, já se o tuhle dobrotu pokoušela mnohokrát - moje babi měla v receptech jen seznam surovin, ale bez množství - a povedla se asi na podesáté :-), fakt to chce hodně mouky, já tam vždycky měla víc brambor a to je špatně, nevykyne to a nebo spadne v troubě. Napsal(a): HelcaK - 16.03.2007 - 10:51
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Je prosím 5dl mléka půl litru? Já to totiž včera udělala a vůbec nikomu to nechutnalo a taky to vůbec nevyskočilo. Asi tam je moc mléka, protože jsem ještě našla doma v kuchařce, že jen trochu teplého mléka na rozpuštění kvasnic. Bác byl pořád mokrý..nepatří tam 0,5dcl? Napsal(a): DanaJ - 16.03.2007 - 10:16
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Danko, každá trouba peče jinak a tak teplota je jenom orientační. V mé toubě peču při 190°C. Ale jak říkáš, tak jako buchty ;o)
Pa, Napsal(a): babi - 14.03.2007 - 18:33
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - lydia, já také mrambory můžu na všechny možné způsoby. A protože jsi napsala, že i čokoláda Ti chutná, lovila jsem na Labu jeden recept, ale nenašla jsem ho a tak je mezi novými. Je v něm jak čokoláda, tak brambory a navíc je to dobrý dortík ;o) Jestli se Ti chce, podívej se na něj, můžeš si k němu našlehat šlehačku....Dík za milý komentář...
Moře pozdravů do Vídně! Napsal(a): babi - 14.03.2007 - 17:56
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Ještě se zeptám, na kolik stupňů se peče? Je to stejné třeba jak kynutá buchta s ovocem a drobenkou?:-) Napsal(a): DanaJ - 14.03.2007 - 16:27
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - kuliško, naše babička někdy říkala Bramborko naši dceři Barboře, ale to už je něco jiného ;o) Avšak Ti mockrát děkuji za výborný nápad na vysypání pekáčku mákem, to musí být opravdu báječná kurčička. Příště určitě vyzkouším...a to i s tou dršťkovou. Právě se mi vaří na sporáku, ale dnes na jiný recept, který si manžel poručil ;o) Moc Ti děkuji za přečtení receptu a pěkný komentář...
Zdraví Tě, Napsal(a): babi - 14.03.2007 - 13:53
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Tak toto já neznám. Ale protože mám ráda nejenom čokoládu a šlehačku, ale i brambory, tak to určitě vyzkouším :-). Už tisknu. Bábi, díky za recept. Napsal(a): lydia - 14.03.2007 - 11:15
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. BRAMBORKA - tak jsme tomu říkali u nás, i moje babička dělávala často a nikdy nezbylo, mákem sypala nejen na povrchu, ale vysypala s ním i vymazaný pekáč místo mouky a po upečení vyklopila na mřížku, ta kůrčička s mákem - nezapomenutelná chuť, děda ji vždy přikusoval k dršťkové polívce místo chleba- krásné vzpomínky, Babi, díky za připomenutí Napsal(a): kuliska - 14.03.2007 - 10:04
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. merenda je tu, snad je to použitelný recept. Napsal(a): HelcaK - 13.03.2007 - 16:31
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. No, já se o tu merendu pokusím, ale švestek nemaje, nemůžu ten původní recept "přiměřeně - přiměřeně" převážit, takže to bude od oka... Napsal(a): HelcaK - 13.03.2007 - 16:14
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Bali, brusinky opravdu miluji ;o)))
Pa, Napsal(a): babi - 13.03.2007 - 14:29
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Danko, dík za podporu, třebas se nám podaří Helču přemluvit ;o)
Měj se příma! Napsal(a): babi - 13.03.2007 - 13:39
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Merenda rika babicka smetane rozmichane s brusinkama. Davala to vzdy ke skubankam,moc mnam. Napsal(a): Bali - 13.03.2007 - 13:26
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Souhlasím s babi, hoď Merendu na Labužníka. Merenda by nemusela být špatná na buchtičky s krémem. Napsal(a): DanaJ - 13.03.2007 - 13:17
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Helčo, myslím si, že každý si to může vyzkoušet sám, jak mu Bác víc chutná ;o) Ale zaujala mě ta Tvoje Merenda. Několik švestkových omáček znám, ale ne tu od Tvé babičky. Přimlouvám se, abys ji přidala na Labu a nebudeš ji muset jíst sama ;o)))
přeji Ti pěkný den" Napsal(a): babi - 13.03.2007 - 12:53
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. No tak ta paní byla spíše extrém, obvyklejší je určitě ten pekáček, ale někdy to může být zajímavá změna :o). Mimochodem, moje babička to pekla bez máku, který je zřejmě krajová záležitost, ale zase k tomu dělala merendu ze švestek. Z toho je každý poněkud perplex - švestky se rozvařily s cukrem a skořicí vcelku a zahustily pudinkem rozmíchaným ve šlehačce. Bohužel to kromě mě nikdo nejí, takže už jsem to dlouho neměla. Napsal(a): HelcaK - 11.03.2007 - 20:56
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Helčo, dík za komentář, ono to asi bude tedy spíš osobní a tak bych Aničce neměla moc radit ;o)
Pěkný večer! Napsal(a): babi - 11.03.2007 - 19:50
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. jednou BÁC dělala nějaká paní v televizním pořadu, a říkala tam, že množství obvyklé na pekáček doma schválně roztírá na velký plech, protože všichni milují ty vypečené křupavé kraje a takhle je vypečená celá buchta a nemusí se prát... :-) Napsal(a): HelcaK - 11.03.2007 - 15:11
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - anička, peču v pekáčku asi 30 cm X 20 cm. Na velký plech toho není ;o) Děkuji Ti za přečtení receptu a dobrou chuť!
S přáním příjemné neděle, Napsal(a): babi - 11.03.2007 - 14:25
| Re: BÁC z kynutého těsta, Babi, prosím, kvôli mojej lepšej predstave, toto množstvo je na veľký plech do trúby? Alebo - cca aká je výška cesta pred pečením? Ďakujem a zdravím! Napsal(a): anickav - 11.03.2007 - 13:32
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - gabu, tak i Ty mě můžeš považovat za svoji babičku ;o))) Doufám, že si pochutnáš stejně tak, jako od té Tvé babičky!
Příjemnou neděli, Napsal(a): babi - 11.03.2007 - 13:21
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor - Bali, klidně mě považuj za svoji babičku ;o))) Jo, se škvarkama je to také dobré a uzené každopádně neuškodí.....
Příjemnou neděli Ti přeje, Napsal(a): babi - 11.03.2007 - 12:41
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. Babi, toto robievala moja šumavská babička :), veľmi ma potešilo, že som sa dostala k receptu, hneď ako bude príležitosť, tak to vyskúšam. Ďakujem. Napsal(a): gaburiatko - 11.03.2007 - 08:13
| Re: BÁC z kynutého těsta z dvojích brambor. tak toto je velika dobrota, kterou dela moje babicka. Pridava tam jeste nejake uzene, treba anglickou slaninu. Bac miluju ke kulajde nebo k ranni kave. Napsal(a): Bali - 10.03.2007 - 17:54
|
Psaní komentářů k receptům je z mnoha důvodů povoleno pouze registrovaným uživatelům. Registrace je bezplatná a rychlá (zadáte pouze své uživatelské jméno, heslo a email).
Registrací získáte mnoho výhod, jako je např. možnost ukládat si své oblíbené recepty, upravovat recepty Vámi napsané, dát ostatním labužníkům vědět něco o sobě. Tyto služby se neustále vyvíjejí a přibývají nové. Staňte se i vy plnohodnotným členem našeho kulinárního centra, zaregistrujte se a vychutnejte si výhody s tím spojené :)
P.S. Pokud jste již registrovaným členem, přihlašte se zde. |
|